COMMUNICATIE

Opleiding
Hogeschool
Variant
Aantal eerstejaars
Adres

Communicatie
Fontys Hogeschool Tilburg
Voltijd NL Bachelor
90-100
Professor Goossenslaan 1-02
5022 DM Tilburg

WAT LEER JE?

Goeie vraag! De rode draad van de opleiding Communicatie is de vraag ‘hoe gaan merken via media een relatie aan met mensen?’ Om de relatie tussen deze begrippen te begrijpen ga je aan de slag met diverse communicatievraagstukken uit de praktijk. In de wereld van vandaag is het cruciaal om voorop te blijven lopen en creativiteit te koppelen aan strategisch denken. We zijn namelijk niet alleen denkers, maar net zozeer makers. Steeds weer verbinden we mensen en merken via media. Daarbij kiezen we een strategie op basis van inzichten uit onderzoek en experimenten. Die strategie brengen we tot leven door creatieve en kwalitatieve middelen te maken. Video’s, fotografie, korte en lange tekst. Content dus. Print en digitaal. Want je kunt zoveel bedenken als je wilt, maar als je het niet maakt, heb je nóg niks. We werken met echte opdrachtgevers aan hun net zo echte uitdagingen. Dat maakt ons onderwijs concreet en super relevant.

WAT KAN JE ER MEE?

Je wordt bij ons opgeleid tot strategische contentmaker in een vakgebied waarbij de grens tussen marketing, design, psychologie en mediatechnologie steeds meer vervaagt. Mensen die strategisch kunnen denken maar ook bijpassende toffe content kunnen creëren, daar staat het werkveld om te springen. Met je diploma Communicatie op zak ben je sterk in zowel theorie als praktijk en kun je aan de slag in verschillende communicatiefuncties. Denk aan conceptontwikkelaar bij een reclamebureau, online marketeer bij een modemerk, copywriter bij een magazine, social media expert bij een merk, woordvoerder bij de politie, contentmarketeer bij een marketingbureau, marketingcommunicatiemanager bij de gemeente, en ga zo maar door! Er zijn tal van mogelijkheden bij zowel grote als kleine organisaties.

Bekijk hier een interview met oud-student Noreen de Vaan over haar baan bij een reclamebureau. Wat doet ze zoal voor werk? En hoe heeft de opleiding haar daar bij geholpen?

WAARIN ONDERSCHEIDT DEZE OPLEIDING ZICH VAN ANDERE COMMUNICATIE OPLEIDINGEN?

De nadrukkelijke combinatie van strategisch denken en binnen die strategie vervolgens toffe dingen maken zie je niet zo vaak. Dat maakt ons dus echt even anders dan al die andere opleidingen. Daarnaast ben je bij ons beslist geen nummer. We willen weten wie je bent en wat je verhaal is. Je hebt daarom altijd twee coaches. Een studentcoach die de keuzes in de opleiding met je doorspreekt en waar je terecht kunt als het even tegenzit in de persoonlijke sfeer. En een projectcoach die je begeleidt en uitdaagt bij de projecten en stages die je laten groeien.