Opleiding
Hogeschool
Variant
Aantal eerstejaars
Adres
Communicatie
Hogeschool Rotterdam
Voltijd
650
Wijnhaven 107 3011WN Rotterdam
Opleiding
Hogeschool
Variant
Aantal eerstejaars
Adres
Communicatie
Hogeschool Rotterdam
Voltijd
650
Wijnhaven 107 3011WN Rotterdam
WAT LEER JE?
De opleiding Communicatie leidt in vier jaar op tot een smart connector. Een professional die voor slimme en duurzame verbindingen zorgt tussen mensen en organisaties.
In jaar 1 en 2 werk je aan diverse praktijkvraagstukken voor een echte opdrachtgever. Die grote projecten noemen we de majors. Binnen een major krijg je les in theorieën, modellen en vaardigheden die nodig zijn om het betreffende communicatievraagstuk op te lossen. Een greep uit de vraagstukken die aan bod komen: Hoe vertel je een goed (organisatie)verhaal in woord en beeld? Hoe ontwikkel je aansprekende campagnes? Hoe zit het medialandschap in elkaar? De thema’s uit jaar 1 werken we verder uit in jaar 2, waar de praktijkvraagstukken steeds complexer worden: Hoe communiceer je in tijden van crisis? Hoe organiseer je een event met een duidelijke doelstelling? Hoe manage je merken en reputaties? En: je maakt kennis met disciplines van andere opleidingen die relevant zijn voor jou als communicatie- professional. Na twee jaar heb je een basis waar je trots op kunt zijn.
In jaar 3 en 4 heb je de mogelijkheid om je te specialiseren (de keuze is aan jou!) en ga je praktijk in (stage en afstuderen) waarin je met alle opgedane kennis en kunde de communicatie van een organisatie naar een hoger plan brengt. In binnen- of buitenland.
WAT KAN JE ER MEE?
Als afgestudeerde smart connector denk, praat en beslis je op strategisch en operationeel niveau mee over het communicatiebeleid van organisaties: van start-ups tot overheden, van maatschappelijke organisaties tot grote commerciële merken. Waar gaan onze studenten aan de slag?
• Bij een PR -bureau. Waar je voor klanten communicatie- campagnes en content ontwikkelt of een social media-strategie maakt.
• Op de communicatieafdeling van een grote organisatie. Waar je adviseert over reputatie- en crisis- vraagstukken. Of over de interne communicatie. En waar je de inhoud van on- en offline communicatiemiddelen verzorgt.
• Bij een eventbureau. Waar je evenementen en bijeenkomsten ontwikkelt, plant en organiseert.
• Of: je richt je eigen bedrijfje op! Dat doen steeds meer studenten. Ze maken videocontent, schrijven teksten en geven communicatieadvies aan kleine en grote merken.
WAARIN ONDERSCHEIDT DEZE OPLEIDING ZICH VAN ANDERE COMMUNICATIE-OPLEIDINGEN?
Vanaf jaar één werk je samen met opdrachtgevers uit de praktijk. Van Rotterdamse ondernemers, start-ups en bureaus tot landelijke organisaties. We werken op een innovatieve, agile manier. In korte sprints creëer je – in teamverband of juist individueel – communicatie-oplossingen voor grote praktijkopdrachten. We stemmen de werkvorm af op wat je leert: webinars, TED Talks, meet ups, workshops, gastcolleges en bedrijfsbezoeken.
De opleiding Communicatie van Hogeschool Rotterdam onderscheidt zich van andere opleidingen door de samenwerking met opleidingen uit het technisch domein. We zitten met onze neus bovenop de digitale en technologische ontwikkelingen en de kansen en uitdagingen die die bieden voor de samenleving en daarmee ook een communicatiespecialist.
Meer informatie?
• www.hogeschoolrotterdam.nl/communicatie
• www.smartconnecting.nl